________________________________________________________________
(повне найменуванн¤
п≥дприЇмства ≥з зазначенн¤м п≥дпор¤дкованост≥)
≤Ќ—“–” ÷≤я
«
ќ’ќ–ќЌ» ѕ–ј÷≤ є __________
ƒЋя ћјЎ»Ќ≤—“ј
ќћѕ–≈—ќ–јtc "“ипова ≥нструкц≥¤
з охорони прац≥ дл¤ машин≥ста компресора"
________________
(м≥сце
виданн¤)
________________________________________________
(повне найменуванн¤ п≥дприЇмства ≥з зазначенн¤м п≥дпор¤дкованост≥)
«ј“¬≈–ƒ∆≈Ќќ:
Ќаказ _______________________
(посада роботодавц¤ ≥
_____________________________
найменуванн¤ п≥дприЇмства)
_________________ є _________
(число, м≥с¤ць, р≥к)
≤нструкц≥¤
з охорони прац≥ є __________
дл¤ машин≥ста
компресораtc "“ипова ≥нструкц≥¤
з охорони прац≥ дл¤ машин≥ста компресора"
1. «агальн≥ положенн¤
1.1. ƒо самост≥йного обслуговуванн¤ пересувних компресор≥в допускаютьс¤
чолов≥ки, що дос¤гли 18-р≥чного в≥ку, мають посв≥дченн¤ на право управл≥нн¤
компресором та визнан≥ медичною ком≥с≥Їю придатними до даноњ роботи. ƒо роботи
на самох≥дних автомоб≥льних компресорах допускаютьс¤ особи, ¤к≥ мають, кр≥м
того, посв≥дченн¤ на право управл≥нн¤ автомоб≥лем.
1.2. ¬ступаючи на роботу, машин≥ст компресора повинен пройти вступний ≥нструктаж
з охорони прац≥, виробничоњ сан≥тар≥њ, пожежноњ безпеки, прийом≥в ≥ способ≥в
наданн¤ дол≥карськоњ допомоги потерп≥лим та повинен бути ознайомлений п≥д розпис
з умовами прац≥, правами ≥ п≥льгами щодо роботи в шк≥дливих та небезпечних
умовах прац≥, про правила повед≥нки при виникненн≥ авар≥й.
ƒо початку роботи безпосередньо на робочому м≥сц≥ машин≥ст компресора повинен
пройти первинний ≥нструктаж з безпечних прийом≥в виконанн¤ роб≥т.
ѕро проведенн¤ вступного ≥нструктажу та ≥нструктажу на робочому м≥сц≥ робл¤тьс¤
в≥дпов≥дн≥ записи в ∆урнал≥ реЇстрац≥њ вступного ≥нструктажу з питань охорони
прац≥ ≥ ∆урнал≥ реЇстрац≥њ ≥нструктаж≥в з питань охорони прац≥. ѕри цьому
обовТ¤зков≥ п≥дписи ¤к того, кого ≥нструктували, так ≥ того, хто ≥нструктував.
1.3. ћашин≥ст компресора п≥сл¤ первинного ≥нструктажу на робочому м≥сц≥ маЇ
прот¤гом 2Ц15 зм≥н (залежно в≥д стажу, досв≥ду ≥ характеру роботи) пройти
стажуванн¤ п≥д кер≥вництвом досв≥дченого квал≥ф≥кованого машин≥ста компресора,
¤кий призначаЇтьс¤ наказом (розпор¤дженн¤м) по дорожн≥й орган≥зац≥њ.
1.4. ѕовторний ≥нструктаж з правил ≥ прийом≥в безпечного веденн¤ роботи ≥
охорони прац≥ машин≥ст компресора повинен проходити:
Ц пер≥одично, не р≥дше одного разу на квартал;
Ц при незадов≥льних знанн¤х з охорони прац≥ не п≥зн≥ше м≥с¤чного строку;
Ц при переход≥ на роботу по обслуговуванню компресорноњ установки ≥ншого типу;
Ц у звТ¤зку з допущеним випадком травматизму або порушенн¤м вимог охорони прац≥,
що не призвело до травми.
1.5. ћашин≥ст компресора повинен знати:
Ц будову, принцип д≥њ компресора, вим≥рювальних прилад≥в та апаратури, пор¤док ≥
строки њх перев≥рки, експлуатац≥йн≥ вимоги до них;
Ц схему трубопровод≥в стисненого пов≥тр¤, води, мастила, м≥сц¤ встановленн¤
пром≥жних ≥ к≥нцевих холодильник≥в, пов≥трозб≥рник≥в, водомаслов≥дд≥лювач≥в та
≥нших пристроњв;
Ц м≥сц¤ встановленн¤ ≥ схему контрольно-вим≥рювальних прилад≥в;
Ц ≥нструкц≥ю по експлуатац≥њ компресора;
Ц способи знаходженн¤ та усуненн¤ несправностей в робот≥ компресора;
Ц схему монтажу.
1.6. ћашин≥ст компресора повинен працювати т≥льки у спецод¤з≥ ≥ спецвзутт≥,
передбачених “иповими галузевими нормами: комб≥незон≥ бавовн¤ному, черевиках
шк≥р¤них, рукавиц¤х комб≥нованих, а взимку на зовн≥шн≥х роботах додатково: в
куртц≥ та брюках бавовн¤них на утеплювальн≥й прокладц≥ та у вал¤нках.
—пецод¤г та спецвзутт¤ повинн≥ бути справн≥ ≥ в≥дпов≥дати зросту та розм≥ру
машин≥ста. «аборон¤Їтьс¤ працювати в од¤з≥, просоченому пально-мастильними
матер≥алами. ѕри ремонтних роботах на дороз≥ сл≥д од¤гати сигнальний жилет.
1.7. ќгл¤дати ≥ ремонтувати пов≥трозб≥рники, зам≥нювати манометр або запоб≥жний
клапан сл≥д п≥сл¤ в≥дключенн¤ пов≥трозб≥рника в≥д електромереж≥, випустивши з
нього пов≥тр¤.
1.8. «апоб≥жн≥ клапани ≥ манометри мають бути опломбован≥ ≥ щороку перев≥р¤тись
за контрольним еталоном.
1.9. «аборон¤Їтьс¤ застосовувати манометри, в ¤ких:
Ц в≥дсутн≥ пломби або клеймо;
Ц прострочений строк перев≥рки;
Ц стр≥лка при виключенн≥ не повертаЇтьс¤ до нульовоњ позначки шкали на величину,
що перевищуЇ половину допустимоњ похибки дл¤ даного манометра;
Ц розбите скло, в≥дсутн¤ позначка оптимально допустимого робочого тиску або Ї
≥нш≥ пошкодженн¤, ¤к≥ можуть позначитись на правильност≥ показань манометра.
1.10. ћанометри повинн≥ бути установлен≥ так, щоб њх показанн¤ були ч≥тко видно
машин≥сту, при цьому шкала його повинна знаходитис¤ у вертикальн≥й площин≥ або з
нахилом вперед до 30∞. ћанометр повинен бути захищений в≥д променевоњ теплоти та
в≥д холоду.
1.11. Ќа кожному ступен≥ стисненн¤ пов≥тр¤ та на пов≥трозб≥рнику повинн≥ бути
встановлен≥ незалежн≥ автоматично д≥юч≥ запоб≥жн≥ клапани, кожний з ¤ких
в≥дрегульований на граничний тиск та опломбований.
1.12.
ѕересувн≥ пов≥тр¤н≥ компресори повинн≥ мати справн≥ пов≥тр¤н≥ ф≥льтри на
всмоктуючих патрубках першого ступен¤ та водомаслов≥дд≥лювач≥ на наступному
ступен≥ стисненн¤.
1.13. “емпература спалаху компресорних масел, що застосовуютьс¤, повинна бути не
нижче +240∞—.
ожна парт≥¤ компресорних або ≥ндустр≥альних мастил повинна мати заводський
паспорт-сертиф≥кат ≥з зазначенн¤м ф≥зико-х≥м≥чних властивостей мастил.
1.14. «аливанн¤ мастила повинне проводитис¤ машин≥стом т≥льки через воронки з
ф≥льтром. ћасл¤н≥ ф≥льтри в систем≥ примусового мащенн¤ повинн≥ систематично
очищатис¤ у строки, зазначен≥ в ≥нструкц≥њ заводу -виробника, але не р≥дше
одного разу на м≥с¤ць.
1.15. ѕов≥тропроводи, запоб≥жн≥ клапани та водомаслов≥д≠д≥лювач≥, внутр≥шн≥
поверхн≥ цил≥ндр≥в ≥ клапанн≥ коробки необх≥дно своЇчасно очищати в≥д
конденсату, забрудненн¤, масл¤них в≥дкладень, нагару тощо.
1.16. ƒл¤ очищенн¤ пристроњв в≥д масл¤них забруднень рекомендуЇтьс¤
застосовувати 5%-ний розчин каустичноњ со≠ди. ѕ≥сл¤ очищенн¤ промивати пристроњ
до повноњ нейтрал≥зац≥њ лугу та продувати стисненим пов≥тр¤м прот¤гом не менше,
н≥ж п≥вгодини.
1.17. ѕромиваючи каустичною содою, необх≥дно дотримуватис¤ таких заход≥в:
Ц над≥ти захисн≥ окул¤ри;
Ц розкупорюючи барабан з твердим лугом, стерегтис¤ в≥дпадаючих куск≥в;
Ц брати куски лугу т≥льки в гумових рукавиц¤х;
Ц при попаданн≥ лужного розчину на шк≥ру його необх≥дно зразу змити струменем
холодноњ води прот¤гом 10Ц15 хв.
1.18. «аборон¤Їтьс¤ очищати холодильники, водомаслов≥д≠д≥лювач≥, а також
пов≥тропроводи шл¤хом випалюванн¤ њх ≥ застосовувати бензин або гас дл¤ очищенн¤
пов≥трозб≥рник≥в або картера компресора, ф≥льтр≥в та ≥нших пристроњв, у ¤ких
проходитиме стиснене пов≥тр¤.
1.19. –емонтувати ≥ чистити компресорну установку з електроприводом сл≥д п≥сл¤
в≥дключенн¤ його в≥д електричноњ мереж≥.
1.20. ƒл¤ полегшенн¤ запуску двигуна в зимовий пер≥од в систем≥ охолодженн¤ сл≥д
використовувати р≥дини з низькою температурою замерзанн¤ (антифриз), ¤кий треба
заправл¤ти з використанн¤м в≥дра з носиком, бачка, воронки.
ѕри використанн≥ в систем≥ охолодженн¤ антифризу вод≥й повинен дотримуватис¤
вимог безпеки зг≥дно з ƒЌјќѕ 0.00-1.28-97 Уѕравила охорони прац≥ на
автомоб≥льному транспорт≥Ф.
ѕ≥сл¤ роботи з антифризом необх≥дно старанно вимити руки водою з милом.
1.21. ѕри техн≥чному обслуговуванн≥ дл¤ запоб≥ганн¤ оп≥к≥в (обмороженн¤) рук
парою або гар¤чою водою (антифризом), що викидаЇтьс¤ з рад≥атора при перегр≥в≥
двигуна, кришку рад≥атора сл≥д зн≥мати в рукавиц¤х, сто¤чи з нав≥тр¤ного боку.
1.22. «аборон¤Їтьс¤:
Ц торкатись оголених провод≥в електричноњ мереж≥, контакт≥в електродвигуна та
пусковоњ апаратури;
Ц багаторазово вмикати ≥ вимикати електродвигун дл¤ пуску компресора або
випробуванн¤ його;
Ц пуск компресора при несправност≥ електрообладнанн¤, заземлюючих пристроњв ≥
трубопровод≥в;
Ц засмоктувати антифриз ротом при переливанн≥;
Ц нагр≥вати антифриз на в≥дкритому вогн≥.
1.23. Ѕуксирувати пересувний компресор дозвол¤Їтьс¤ т≥льки за допомогою
жорсткого буксира.
1.24. «аборон¤Їтьс¤ приЇднувати дишла до прич≥пного пристрою автомоб≥л¤ за
допомогою дроту, ланцюг≥в тощо.
1.25. Ќа кожному компресор≥ повинн≥ бути порошков≥ або вуглекислотн≥
вогнегасники, лопати, в≥дра.
1.26. «аборон¤Їтьс¤ встановлювати компресор:
Ц б≥л¤ резервуар≥в з пальним на в≥дстан≥ менше 30 м. јцетиленов≥ генератори
повинн≥ знаходитис¤ в≥д працюючого компресора на в≥дстан≥ не ближче 10 м;
Ц безпосередньо п≥д проводами д≥ючих л≥н≥й електропередач≥ будь-¤коњ напруги;
Ц ближче, н≥ж за 3 м в≥д п≥дошви уступ≥в у карТЇрах чи схилах та в ≥нших м≥сц¤х,
де можлив≥ обвали;
Ц у закритих прим≥щенн¤х, що не мають припливно-вит¤жноњ вентил¤ц≥њ.
2. ¬имоги безпеки перед початком роботи
2.1. ”пор¤дкувати спецод¤г, заправивши в≥льн≥ к≥нц≥, застебнути або завТ¤зати
рукава, над≥ти головний уб≥р, забравши п≥д нього волосс¤.
2.2. ѕерев≥рити на¤вн≥сть ≥нструменту, запасних частин пальних, мастильних ≥
обтиральних матер≥ал≥в, а також вжити заход≥в до усуненн¤ неполадок.
2.3. якщо ви¤влено несправност≥, ¤к≥ не можна усунути власними силами, необх≥дно
пов≥домити про це в≥дпов≥дального ≥нженерно-техн≥чного прац≥вника.
2.4. ѕеред пуском компресора необх≥дно:
Ц в≥дкрити вентил≥ та засувки м≥ж компресором ≥ резервуарами, а також вентил≥
дл¤ продуванн¤ ресивера, холодильника ≥ водомаслов≥дд≥лювача;
Ц в≥дкрити крани вод¤ного охолодженн¤ ≥ перев≥рити надходженн¤ води до
компресора ≥ цил≥ндра;
Ц випустити воду, що залишилась у резервуар≥ дл¤ стисненого пов≥тр¤;
Ц продути ф≥льтри;
Ц
перев≥рити в масл¤нках на¤вн≥сть масла дл¤ змащуванн¤ цил≥ндр≥в, п≥дшипник≥в,
кол≥нчастого вала та ≥нших вузл≥в, а також переконатись у надходженн≥ його до
м≥сць мащенн¤;
Ц перев≥рити ¤к≥сть ≥ р≥вень масла в картер≥ компресора ≥ приводного двигуна;
Ц в≥дкрити вентиль на нагн≥тальному трубопровод≥, щоб не допустити авар≥њ ≥
нещасних випадк≥в.
2.5. ¬≥дкривати засувку на всмоктуючому трубопровод≥ або переводити регул¤тор
тиску в робоче положенн¤ сл≥д поступово, п≥сл¤ дос¤гненн¤ компресором
нормального числа оберт≥в.
3. ¬имоги безпеки п≥д час виконанн¤ роботи
3.1. ѕ≥д час роботи компресора машин≥стов≥ заборон¤Їтьс¤ виконувати будь-¤ку
≥ншу роботу, залишати компресор без догл¤ду.
3.2. ћашин≥ст компресора повинен пост≥йно стежити за нормальною роботою вс≥х
агрегат≥в, за показанн¤ми манометр≥в та ≥нших прилад≥в.
3.3. ѕ≥д час роботи компресора заборон¤Їтьс¤ чистити ≥ обтирати обертов≥ або
рухов≥ частини, а також проводити будь-¤к≥ ремонтн≥ роботи.
3.4. «аборон¤Їтьс¤ очищенн¤ пов≥тр¤ного ф≥льтру при працюючому компресор≥.
3.5. ѕри робот≥ компресора необх≥дно продути запоб≥жний клапан ≥ манометр.
3.6. ¬≥д≥гр≥вати конденсат, що замерз в трубопроводах, необх≥дно парою або
гар¤чою водою, застосовуючи запоб≥жн≥ заходи проти оп≥к≥в.
3.7. —тежити за станом шк≥в≥в, рем≥нних передач та ≥нших приводних механ≥зм≥в, а
також за огороджуючими њх пристро¤ми.
3.8. ѕри продуванн≥ стисненим пов≥тр¤м необх≥дно стежити, щоб шланг
пов≥тропроводу був м≥цно приЇднаний до штуцера ст¤жними хомутами.
3.9. «аборон¤Їтьс¤ класти на компресор або б≥л¤ рухомих його частин ≥нструмент
та ≥нш≥ предмети, а також ремонтувати, чистити ≥ обтирати рухом≥ частини
компресора, кр≥пленн¤ зТЇднань агрегат≥в компресорноњ установки, огороджуючих
пристроњв п≥д час роботи компресора.
3.10. —воЇ робоче м≥сце сл≥д утримати в чистот≥ ≥ пор¤дку. ѕролит≥ воду, масло
або пальне необх≥дно негайно витерти.
3.11. «аборон¤Їтьс¤:
Ц включати компресор при на¤вност≥ стисненого пов≥тр¤ в пов≥трозб≥рнику;
Ц використовувати ¤к обтиральний матер≥ал шерст¤н≥ ганч≥рки;
Ц обслуговувати компресорну установку в н≥чний час без осв≥тленн¤, ¤ке повинно
бути не менше 50 лк;
Ц торкати на ходу рукою рухом≥ частини компресора, зн≥мати ≥ над≥вати на ходу
приводн≥ ремн≥;
Ц при в≥дсутност≥ автоматики пуску залишати працюючий компресор без нагл¤ду;
Ц допускати до компресора сторонн≥х ос≥б.
4. ¬имоги безпеки п≥сл¤ зак≥нченн¤ роботи
4.1.
ѕеред зупинкою компресора необх≥дно перекрити крани подач≥ палива до двигуна,
в≥дкрити продувальн≥ крани пов≥тро≠зб≥рника, а пот≥м зупинити компресор,
виключивши муфту зчепленн¤ ≥ закривши роздавальн≥ крани.
4.2.
ѕо зак≥нченн≥ роботи необх≥дно:
Ц очистити агрегати компресора вологою ганч≥ркою, а щити управл≥нн¤ ≥ приладу Ц
сухою;
Ц огл¤нути компресор ≥ вжити заход≥в до усуненн¤ ви¤влених несправностей;
Ц змастити вс≥ частини ≥ агрегати;
Ц перев≥рити р≥вень масла в пусковому реостат≥ ≥, при потреб≥, долити його
чистим трансформаторним маслом;
Ц прибрати ≥нструмент ≥ пристроњ у в≥дведене дл¤ збер≥ганн¤ м≥сце.
4.3.
ѕри тривалих зупинках компресора вода з охолоджуючоњ системи маЇ бути злита
через спец≥альн≥ спускн≥ пристроњ.
4.4. ѕ≥сл¤ зак≥нченн¤ роботи машин≥ст компресора повинен зн¤ти спецод¤г,
очистити його в≥д пилу та ≥ншого бруду ≥ сховати у в≥дведене дл¤ збер≥ганн¤
м≥сце. ѕот≥м вимити обличч¤ ≥ руки теплою водою з милом або прийн¤ти душ.
5. ¬имоги безпеки в авар≥йних ситуац≥¤х
5.1.
ћашин≥ст повинен негайно припинити роботу компресора:
Ц при п≥двищенн≥ понад допустиму межу тиску пов≥тр¤ в цил≥ндрах,
пов≥трозб≥рнику;
Ц при ви¤вленн≥ несправност≥ в систем≥ мащенн¤;
Ц при п≥двищенн≥ температури пов≥тр¤, що нагн≥таЇтьс¤ в пов≥трозб≥рник, б≥льше
встановленоњ паспортом меж≥, а також при безперервному нагр≥ванн≥ будь-¤ких
вузл≥в чи деталей компресора;
Ц при ≥скр≥нн≥ електродвигуна ≥ пускових електроприлад≥в;
Ц при пом≥тному зб≥льшенн≥ в≥брац≥њ компресора;
Ц при раптовому припиненн≥ подаванн¤ охолоджуючоњ води або ≥ншоњ авар≥йноњ
несправност≥ системи охолодженн¤;
Ц
при по¤в≥ стукот≥нн¤ в механ≥зм≥ компресора або двигуна;
Ц при ви¤вленн≥ в пов≥тр≥, що засмоктуЇтьс¤ в компресор, горючих газ≥в;
Ц при ви¤вленн≥ витоку пов≥тр¤ через крани ≥ вентил≥ пов≥трозб≥рника;
Ц при виход≥ з ладу контрольно-вим≥рювальних прилад≥в.
5.2.
ѕри раптовому припиненн≥ подач≥ охолоджуючоњ води або при пуску компресора вода
не була в≥дкрита, в результат≥ чого надм≥рно нагр≥вс¤ компресор. ¬ такому
випадку заборон¤Їтьс¤ пуск води в систему охолодженн¤ до повного охолодженн¤
компресора ≥ перев≥рки його стану.
5.3.
Ќе допускати надм≥рного змащенн¤ в цил≥ндр≥, що може призвести до утворенн¤
газ≥в та вибуху.
5.4.
ўоб уникнути п≥двищенн¤ температури стисненого пов≥тр¤, ¤ке може призвести до
займанн¤ продукт≥в розкладу мастила, сл≥д пост≥йно стежити за правильною ≥
безпереб≥йною роботою системи охолодженн¤ компресора.
5.5.
ѕри обрив≥ шланга, перервах у робот≥ та несправност¤х сл≥д негайно перекрити
пов≥тр¤ний вентиль.
¬ раз≥ виникненн¤ пожеж≥ необх≥дно виключити напругу, зупинити двигун
компресора, негайно викликати пожежну команду ≥ вжити заход≥в до л≥кв≥дац≥њ
вогнища загор¤нн¤ на¤вними засобами гас≥нн¤ пожеж.
√асити електродвигун, ¤кий горить, треба п≥ском. ≈лектрообладнанн¤, що горить, Ц
гасити порошковими або вуглекислотними вогнегасниками.
якщо зайн¤лис¤ нафтопродукти, њх сл≥д гасити порошковими або вуглекислотними
вогнегасниками, п≥ском. «аборон¤Їтьс¤ гасити полумТ¤ водою.
ѕри нещасних випадках машин≥ст компресора повинен вм≥ти надати потерп≥лому першу
медичну допомогу ≥, при необх≥дност≥, викликати швидку медичну допомогу та
пов≥домити адм≥н≥страц≥њ про те, що трапилось.
ѕри виконанн≥ роб≥т по поточному ремонту автомоб≥льних дор≥г машин≥ст компресора
повинен од¤гати сигнальний жилет.
________________________ ________________ _________________
(посада кер≥вника п≥дрозд≥лу (особистий п≥дпис) (пр≥звище, ≥н≥ц≥али)
/орган≥зац≥њ/ - розробника
”«√ќƒ∆≈Ќќ:
ер≥вник (спец≥ал≥ст)
служби охорони
прац≥ п≥дприЇмства ______________ _______________
(особистий п≥дпис) (пр≥звище,
≥н≥ц≥али)
ёрисконсульт ______________ _______________
(особистий п≥дпис) (пр≥звище,
≥н≥ц≥али)
√оловний технолог ______________ _______________
(особистий п≥дпис) (пр≥звище,
≥н≥ц≥али)
|